Gespreksleider
We kennen het allemaal: bijeenkomsten waar nèt even niet de beste besluiten worden genomen, die uitlopen, waar niet iedereen zich gehoord weet, elephants in the room.
Wat is een gespreksleider?
Een gespreksleider, ook wel moderator genoemd, is iemand die ervoor zorgt dat (complexe) besprekingen goed lopen, dat besluiten worden genomen, dat iedereen voldoende aan het woord komt en dat mensen zich gehoord weten. Daarnaast zorgt de gespreksleider ervoor dat:
- De tijd in de gaten wordt gehouden
- de agenda wordt gevolgd
- De dialoog op gang blijft
- Onderwerpen goed worden ingeleid
- Alle deelnemers zijn geïnformeerd over het verloop van het gesprek
- De spelregels worden uitgelegd en gevolgd
- Het gesprek levendig wordt gehouden
- Het gesprek wordt afgesloten met concrete afspraken
Een belangrijke kwaliteit van een gespreksleider is dat deze goed hoort wat er gezegd wordt, maar ook ‘hoort’ wat er niet wordt gezegd en dat moeilijke situaties worden opgelost.
Wat ons vaak gevraagd wordt
Hoe voeren we het gesprek zó dat iedereen zich verbindt aan de afspraken? Hoe kan de eindverantwoordelijke zelf volwaardig meedoen in het gesprek? Hoe zorgen we ervoor dat alles gezegd wordt wat gezegd moet worden? Hoe creëren we openheid en veiligheid?
Wat wij doen
Wij treden op als moderator en richten ons daarbij vooral op het proces: vertrouwen kweken, structureren, analyseren, concluderen, borgen. De kunst is ook om ‘aan te voelen’ wat er leeft: lichaamstaal lezen, in de gaten hebben wat niet gezegd wordt, mensen en inzichten met elkaar verbinden, denken in mogelijkheden, confronterend zijn waar nodig, uitnodigend waar zinnig. En: oog op de klok houden.
Zakelijk en persoonlijk inzicht gaan hierbij hand in hand: begrip van de ‘business’ en inzicht in de persoonlijke verhoudingen zijn voorwaarden voor goede gespreksleiding.
Er zijn verschillende situaties waarin Smits van Loon kan optreden als ervaren en professioneel gespreksleider. Je leest ze hieronder.
Coaches. Met verstand van zaken