Effective partnership

Vooral in bijeenkomsten met gelijkwaardige partners, waar niemand de baas is (dus iedereen) worden jaarvergaderingen, strategiesessies, periodiek overleg niet altijd even plezierig gevonden. Hoe voorkom je dat de discussie steeds over hetzelfde onderwerp gaat zonder dat er vooruitgang lijkt te worden geboekt? Hoe ga je effectief om met meningsverschillen? Bijvoorbeeld in maatschappen lopen discussies soms hoog op of meningen worden niet uitgesproken. Hoe voorkom je dat meetings energieslurpers worden?

Hoe kunnen wij helpen?

Het is onze overtuiging dat het écht en duurzaam succes van een partnerorganisatie wordt behaald door het  uitvinden en uitspreken van individuele drijfveren en het vaststellen en vasthouden van het hogere doel van de samenwerking. Als je beide niveaus kent, kun je het partneroverleg effectief voeren. Hoe transparanter je bent hoe groter de winst. SmitsVanLoon helpt partnerorganisaties hun eigen optimum hierin te definiëren en in te vullen en begeleidt partner-meetings.

Het hoger doel

Het waarom-doen-we-wat-we-doen-niveau. Op dit niveau is geformuleerd wat de partnerorganisatie wil betekenen, waarbij de meerwaarde zit in het ‘waarom’ van de samenwerking. De klant het beste bieden? De concurrentie de baas blijven? De wereld verbeteren? Aan dit ijkpunt, de ‘raison d’être’  – vaak aangeduid met ‘de Why’ van een organisatie – kun je overtuigingen toetsen.

Als het hoger doel niet voor iedereen hetzelfde is, dan ligt daar de eerste uitdaging. Het is essentieel dat de Why in gezamenlijkheid tot stand komt. Iedereen moet zijn/haar bijdrage willen en kunnen leveren en daadwerkelijk begrijpen wat het gezamenlijk hoger doel is. Het kost initieel wat tijd, maar die win je terug.

Matching van de drijfveren en het hoger doel

Als het hoger doel in kaart is gebracht, is het een stuk gemakkelijker om individuele ambities van partners ruimte te geven. Hoe passen hun drijfveren in de Why? Welke impact hebben ze op de positionering van de organisatie? Bedoeling is dat alle deelnemers zich herkennen in het hoger doel én vanuit hun eigen drijfveren mogen en kunnen bijdragen op een manier die wordt gesteund door de collega-partners. Transparantie en veiligheid optimaliseren het resultaat. In onze begeleiding richten wij ons dan ook op de optimale balans hierin.

Waarom je laten begeleiden?

De moeilijkheid zit ‘m niet zozeer in de inhoud als wel in de uitvoering. Hoe voeren we het gesprek zó dat iedereen zich verbindt aan de afspraken? Hoe zorgen we ervoor dat alles gezegd wordt wat gezegd moet worden? Dat vereist openheid, wat soms even wennen is. Om die reden is het goed dat iemand de rol van moderator op zich neemt: zijn/haar taak is om boven water te krijgen wat onder water zit (motieven) en focus te houden op het hogere doel, om, vervolgens beide niveaus op elkaar aan te sluiten.

De moderator is idealiter geen deelnemer in de inhoudelijke discussie, maar richt zich uitsluitend op het proces: structureren, analyseren, concluderen, borgen. Deze persoon verstaat de kunst om ‘aan te voelen’ wat er leeft: leest lichaamstaal, heeft in de gaten wat niet gezegd wordt, verbindt mensen en inzichten met elkaar, denkt in mogelijkheden, heeft een strategische blik. De moderator is confronterend waar nodig, uitnodigend waar zinnig. Zakelijk en persoonlijk inzicht gaan daarbij hand in hand: begrip voor de ‘business’ en inzicht in de persoonlijke verhoudingen bepalen de kwaliteit van de uitkomst.

Coaches. Met verstand van zaken

Tips om het gesprek effectief te voeren

Hoewel duurzaam effectief samenwerken niet eenvoudig is, kun je er veel zelf aan doen met je team. Een paar tips:

Stel gezamenlijke doelen

Want, als er geen gezamenlijk streven is en geen noodzaak om met elkaar een doel te bereiken is het team minder effectief.

Wees duidelijk en compleet

Openheid over drijfveren, en eventueel irritaties: leg ze op tafel, allemaal. Check of de ontvanger je heeft begrepen.

Luister echt

Luister onbevangen, zonder oordeel, sta open voor andere invalshoeken. Conclusies en afspraken komen later.

Geef tijdig feedback

Geef feedback, oprecht en met respect. Laat ongenoegen niet sudderen, maar ga in gesprek voordat de emoties de overhand nemen.

Leer elkaar kennen

Laat jezelf zien en respecteer de ander voor wie hij/zij is.

Ook met jouw maatschap of samenwerkingsverband aan de slag? Neem contact met ons op.