Effective partnerschip
Jaarvergaderingen, strategiesessies en andersoortige bijeenkomsten van maatschappen, colleges en andere partnerstructuren worden in veel gevallen op zijn best gezien als een noodzakelijk kwaad, maar vaak ook als niet nuttig of ronduit vervelend. Bijvoorbeeld omdat de discussie steeds over hetzelfde onderwerp gaat zonder dat er vooruitgang lijkt te worden geboekt. Meningsverschillen lopen hoog op of meningen worden juist níet uitgesproken. Hoe dan ook: energieslurpers, terwijl het hier toch gaat om het leidende team van een organisatie.
Hoe kunnen wij helpen?
Het is onze overtuiging dat het écht en duurzaam succes van een partnerorganisatie wordt behaald door het optimaal bij elkaar brengen van individuele drijfveren van de partners en het gezamenlijke hoger doel van de organisatie. Als je beide niveaus kent, kun je er goed mee omgaan. Hoe transparanter je bent hoe groter de winst. SmitsVanLoon helpt partnerorganisaties hun eigen optimum hierin te definiëren en in te vullen.
Het hoger doel
Het begint met een check op of (her)definiëring van het hoger doel. Het waarom-doen-we-wat-we-doen-niveau. Op dat niveau is geformuleerd wat de partnerorganisatie wil betekenen, waarbij de meerwaarde zit in het ‘waarom’ van de samenwerking. De klant het beste bieden? De concurrentie de baas blijven? De wereld verbeteren? Aan dit ijkpunt, de ‘raison d’être’ (waartoe zijn wij op aarde), – steeds vaker aangeduid met ‘de Why’ van een organisatie – kun je overtuigingen toetsen. Als het hoger doel niet voor iedereen hetzelfde is, dan ligt daar de volgende uitdaging. Het is essentieel dat de Why in gezamenlijkheid tot stand komt. Iedereen moet zijn/haar bijdrage willen en kunnen leveren en daadwerkelijk begrijpen wat het gezamenlijk hoger doel is. Het kost initieel wat tijd, maar die win je terug.
Matching van de drijfveren en het hoger doel
Als het hoger doel in kaart is gebracht, is het vaak een stuk gemakkelijker om individuele ambities van partners ruimte te geven. Hoe passen hun drijfveren in de Why? Welke impact hebben ze op de positionering van de organisatie? Bedoeling is dat alle deelnemers zich herkennen in het hoger doel én vanuit hun eigen drijfveren mogen en kunnen bijdragen op een manier die wordt gesteund door de collega-partners. Transparantie en veiligheid optimaliseren het resultaat. In onze begeleiding richten wij ons dan ook op de optimale balans voor jullie team op dit punt.
Waarom je laten begeleiden?
De moeilijkheid zit ‘m niet zozeer in de inhoud als wel in de uitvoering: hoe voeren we het gesprek zó dat iedereen zich verbindt aan de afspraken? Hoe zorgen we ervoor dat alles gezegd wordt wat gezegd moet worden? Dat vereist openheid wat vaak wennen is. Om die reden is het zaak dat iemand de rol van moderator op zich neemt: zijn/haar taak is om boven water te krijgen wat onder water zit en focus te houden op (het creëren van) het hogere doel en beide niveaus op elkaar aan te sluiten.
Ook is de moderator idealiter geen speler in de inhoudelijke discussie, maar richt hij of zij zich uitsluitend op het proces (structureren, analyseren, concluderen, borgen). Deze persoon moet het vertrouwen hebben van de deelnemers en verstaat de kunst om ‘aan te voelen’ wat er leeft: leest lichaamstaal, heeft in de gaten wat niet gezegd wordt, verbindt mensen en inzichten met elkaar, denkt in mogelijkheden, heeft een strategische blik. De moderator is confronterend waar nodig, uitnodigend waar zinnig. Zakelijk en persoonlijk inzicht gaan daarbij hand in hand: begrip voor de ‘business’ en inzicht in de persoonlijke verhoudingen bepalen zijn of haar effectiviteit, en dus de uitkomst.
Coaches. Met verstand van zaken
Tips om de samenwerking te verbeteren
Hoewel duurzaam effectief samenwerken nog niet zo eenvoudig is, kun je er vanzelfsprekend veel zelf aan doen met je team. Een paar tips:
Stel gezamenlijke doelen
Als er geen gezamenlijk streven is en geen afhankelijkheid van elkaar om een doel te bereiken, is er ook geen noodzaak om te opereren als team.
Wees duidelijk
Geef duidelijkheid waar mogelijk en wees eerlijk over waar dat niet kan. Communiceer liever te veel dan te weinig en controleer of de ontvanger je heeft begrepen.
Luister echt
Luister niet vooruit, wees geïnteresseerd en sta open voor andere invalshoeken.
Geef tijdig feedback
Geef complimenten; gemeend en oprecht. Laat ongenoegen niet sudderen, maar ga de confrontatie aan op het moment dat de emoties nog niet te hoog zijn opgelaaid.
Leer elkaar kennen
Laat jezelf zien en respecteer de ander voor wie hij/zij is.