Samenwerking verbeteren
Een goede onderlinge samenwerking zorgt voor betere resultaten én een hoger werkplezier. Alle reden dus om aandacht te besteden aan het optimaliseren van de samenwerking. Duurzaam goed samenwerken is namelijk nog niet zo makkelijk: teams veranderen, de omgeving verandert, individuen ontwikkelen zich.
Hoe kunnen wij helpen?
SmitsvanLoon kan op verschillende manieren bijdragen aan het verbeteren van de samenwerking in jouw team.
Gesprekken faciliteren
Allereerst kunnen wij gesprekken faciliteren. Hierdoor kan iedereen meedoen (ook bijvoorbeeld de leidinggevende). Bovendien kunnen wij ervoor zorgen dat iedereen gehoord wordt, moeilijke onderwerpen worden besproken en dat er constructieve oplossingen worden gevonden.
Ervaring en expertise
Wij brengen expertise mee ten aanzien van o.m. teamdynamiek, communicatievaardigheden en conflictoplossing. Deze kennis kan worden ingezet om het team te helpen bij het oplossen van problemen en het ontwikkelen van effectieve samenwerkingsstrategieën.
Bewaken van de voortgang
SmitsvanLoon kan de voortgang van het team volgen en evalueren. Wij kunnen het team helpen bij het bijsturen van de inspanningen als dat nodig is.
Ontwikkelen van vaardigheden
Tot slot kan SmitsvanLoon het team helpen bij het ontwikkelen van specifieke vaardigheden. Wij bieden teamtrainingen, intervisie en coaching om individuele en teamvaardigheden te ontwikkelen. Dit kan variëren van communicatievaardigheden tot time-managementtechnieken, afhankelijk van de behoeften van het team.
Coaches. Met verstand van zaken
Tips om de samenwerking te verbeteren
Hoewel duurzaam effectief samenwerken nog niet zo eenvoudig is, kun je er vanzelfsprekend veel zelf aan doen met je team. Een paar tips:
Stel gezamenlijke doelen
Als er geen gezamenlijk streven is en geen afhankelijkheid van elkaar om een doel te bereiken, is er ook geen noodzaak om te opereren als team.
Wees duidelijk
Geef duidelijkheid waar mogelijk en wees eerlijk over waar dat niet kan. Communiceer liever te veel dan te weinig en controleer of de ontvanger je heeft begrepen.
Luister echt
Luister niet vooruit, wees geïnteresseerd en sta open voor andere invalshoeken.
Geef tijdig feedback
Geef complimenten; gemeend en oprecht. Laat ongenoegen niet sudderen, maar ga de confrontatie aan op het moment dat de emoties nog niet te hoog zijn opgelaaid.
Leer elkaar kennen
Laat jezelf zien en respecteer de ander voor wie hij/zij is.